Pokaż mi świat – warsztaty alternatywnych stylów życia
Projekt „Pokaż mi świat – warsztaty alternatywnych stylów życia”.
Projekt jest współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego.
Termin realizacji projektu.
01.07 – 31.12.2022 r.
Projekt realizowany jest w zabytkowym XIX-wiecznym budynku mieszczącym się przy ul. Narutowicza 10 w Zgierzu (95-100 Zgierz) , gdzie funkcjonuje Świetlica Środowiskowa „Przystań” – placówka wsparcia dziennego, prowadzona przez Fundację „ARKA”. Niektóre działania odbywają się poza placówką, w miejscach związanych ze sportem.
„Dzieci nie robią tego, co im mówimy, one robią to, co my robimy” – ta myśl pedagogiczna wskazuje kierunek wychowania, jakim jest zaangażowane bycie z dzieckiem, pokazywanie mu swoją postawą i działaniem kierunku do rozwoju i pozytywnej zmiany. Projekt zakłada włączenie dzieci przez prowadzących w różnorodną aktywność ruchową, która wykreowana i poprowadzona zostanie właśnie przez dorosłych. Działania projektu skierowane są do dziewcząt i chłopców w wieku 7-16 lat, uczęszczających do Świetlicy Środowiskowej „Przystań” w Zgierzu.
Projekt ma na celu stworzenie dzieciom i młodzieży warunków do podejmowania interesujących je aktywności, w trakcie których spędzą czas w sposób konstruktywny, bezpieczny, interesujący, aktywizujący psychoruchowo. W ramach projektu utworzone zostały 3 sekcje – sportowa, taneczna oraz teatralna. Daje to możliwość uczestnikom na obcowanie z różnymi aktywnościami. Wszystkie warsztaty i zajęcia prowadzone są raz w tygodniu, niektóre z podziałem na dwie grupy wiekowe, by treść i specyfikę zajęć dostosować do możliwości i potrzeb uczestników. Oczekujemy, iż dzieci polepszą swoją kondycję fizyczną, rozwiną się w obszarze ekspresji scenicznej oraz tanecznej, zintegrują w grupie, a także polepszy się ich funkcjonowanie emocjonalne i społeczne. Przewidujemy, iż w każdej aktywności weźmie udział 50 uczestników.
- Zmiana dotychczasowego stylu życia uczestników.
- Nabycie umiejętności konstruktywnego spędzania wolnego czasu.
- Wzrost zainteresowania dzieci uprawianiem różnych dyscyplin sportowych oraz tanecznych.
- Poprawa sprawności i koordynacji ruchowej oraz kondycji fizycznej dzieci.
- Trafniejsze nazywanie i wyrażanie emocji.
- Odreagowanie emocjonalne dzięki zastosowaniu technik parateatralnych oraz dramowych.
- Odkrywanie cech indywidualnych uczestników.
- Wzmocnienie poczucia własnej wartości uczestników,
- Rozwijanie wyobraźni uczestników.
- Uwrażliwienie na sztukę i muzykę.
- Poprawienie wymowy uczestników.
- Polepszenie plastyki ciała.
- Poprawa funkcjonowania emocjonalnego uczestników.
- Zmniejszenie liczby zachowań ryzykownych, agresywnych.
- Wykształcenie u dzieci umiejętności współpracy grupowej oraz zespołowej.
- Wykształcenie umiejętności współzawodnictwa dzieci według zasad „fair play”.
- Wzrost poczucia wpływu i sprawczości dzieci w dbaniu o własne zdrowie i kondycję fizyczną.
- Integracja uczestników.